Reklamy na Facebooku stają się coraz bardziej popularne również wśród jednoosobowych działalności i małych firm. Posty sponsorowane, promowanie fan page’a i tradycyjne reklamy mogą stanowić istotny, regularny wydatek, dlatego warto wiedzieć, jak należy podjeść do kwestii wliczania ich w koszty firmy.
Import usług
Usługa reklamowa na Facebooku świadczona jest przez spółkę zarejestrowaną w Irlandii, a mianowicie Facebook Ireland Limited. Z tego powodu zakup reklam w ramach działalności gospodarczej należy traktować jako import usług z innego kraju Unii Europejskiej.
Sprawdź/wprowadź dane firmy
Aby zweryfikować dane związane z rozliczeniami należy wejść w zakładkę „Menedżer reklam” (menu w lewej kolumnie), a następnie wybrać „Ustawienia”. Po wpisaniu hasła możemy modyfikować dane firmy i informacje o koncie. Ważne, aby w opcji „Czy kupujesz Reklamy Facebooka dla celów biznesowych?” zaznaczyć „tak” – wtedy możesz wrzucać je w koszty, ale i musisz samodzielnie odprowadzać europejski podatek VAT.
VAT europejski
Do przeprowadzania transakcji wewnątrzwspólnotowych musisz zarejestrować się jako płatnik VAT-UE, wypełniając odpowiednie pola formularza VAT-R.
Uwaga! Musisz to zrobić nawet, gdy nie jesteś czynnym płatnikiem „polskiego” VAT-u, jednak zarejestrowanie się do VAT-UE nie powoduje konieczności stania się VAT-owcem w Polsce. Można więc być płatnikiem VAT UE i być jednocześnie zwolnionym z VAT-u w naszym kraju.
Posiadając europejski numer NIP i będąc zgłoszonym do VAT-UE, masz prawo importować usługi, czyli na przykład kupować reklamy na Facebooku.
Jak zaksięgować reklamy na Facebooku
Faktury za dany miesiąc znajdziesz w zakładce „Menedżer reklam” > „Płatności”. Niestety, nie ma jednej faktury zbiorczej, są one podzielone na transakcje – czyli każde pojedyncze obciążenie karty kredytowej (debetowej) powiązanej z kontem.
Kwota widniejąca na fakturze musi zostać zaksięgowana jako „import usług”, dlatego konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej. Wpisujesz w niej wszystkie dane z faktury pobranej ze swojego konta na Facebooku, m.in. numer, datę wystawienia, nazwę usługi („płatność za reklamę na Facebooku”) oraz kwotę. Na podstawie tej faktury wewnętrznej zostanie obliczony należny podatek VAT.
Jeśli jesteś czynnym płatnikiem VAT w Polsce, to w praktyce nie zapłacisz podatku VAT, ponieważ bilans podatku z zakupu i sprzedaży będzie równy zero. Musisz jednak dokonać odpowiedniego zaksięgowania faktury.
Jeśli nie jesteś czynnym płatnikiem podatku VAT w Polsce, to Twoim obowiązkiem jest odprowadzenie VAT-u europejskiego. Należna kwota podatku zostanie obliczona na podstawie faktury wewnętrznej – musisz ją wpłacić do urzędu skarbowego do 25. dnia następnego miesiąca. Konieczne będzie także złożenie odpowiedniej deklaracji (VAT-9M lub VAT-8). Jeśli korzystasz z internetowej aplikacji do fakturowania, np. iFirma, odpowiednia deklaracja zostanie wygenerowana automatycznie.
Pamiętaj! Powyższa instrukcja powstała na bazie osobistych doświadczeń i ma wskazywać ogólną drogę postępowania w przypadku rozliczania reklam „importowanych” z innego kraju Unii Europejskiej. We wszystkich problematycznych kwestiach warto skorzystać z porady biura księgowego, które fachowo i całościowo zajmie się rozliczeniem tego typu wydatków.
Zobacz także:
Aktualizacja: 20.03.2014 r., Jan Boniecki, redakcja serwisu KontoFirmowe24.pl. Wykorzystywanie tekstów bez zgody redakcji zabronione.