Jeśli samodzielnie prowadzisz księgowość swojej działalności gospodarczej i reklamujesz się, lub chcesz się reklamować, w usłudze AdWords, musisz być czujnym podczas księgowania jej kosztów. Nie można potraktować od Google faktury jak każdej innej, ponieważ wykupienie reklamy w Google to… import usług. Google wystawia faktury jako spółka zarejestrowana w Irlandii (ze względu na korzyści podatkowe), co automatycznie uruchamia wewnątrzwspólnotowe przepisy. Zobacz nasz krótki poradnik: jak zaksięgować reklamy AdWords.
Konto na firmę
Zakładając konto w Google AdWords musisz wskazać, że będzie ono wykorzystywane do celów związanych z działalnością gospodarczą. To bardzo ważne, ponieważ ma to określone konsekwencje:
- w przypadku osób prywatnych to Google odprowadza podatek VAT, a jego kwota jest pobierana z wpłaconych na konto reklamowe pieniędzy.
- natomiast przedsiębiorcy korzystający z AdWords zobowiązani są sami odprowadzić podatek VAT, a na fakturze znajdą taką adnotację „Usługi objęte wycofaniem opłaty – odbiorca musi samodzielnie obliczyć podatek VAT, zgodnie z art. 196 dyrektywy Rady 2006/112/WE”.
Dlatego jeśli masz już konto jako osoba prywatna, lepiej będzie, gdy założysz nowe, podając w nim dane swojej działalności. W takim przypadku masz pewność, że unikniesz komplikacji podatkowych, a formalności związane z odprowadzaniem podatku tylko na początku wydają się skomplikowane
VAT europejski
Do samodzielnego odprowadzania europejskiego podatku VAT musisz zarejestrować się jako płatnik VAT-UE, wypełniając odpowiednie pola formularza VAT-R.
Uwaga! Musisz to zrobić nawet, gdy nie jesteś czynnym płatnikiem „polskiego” VAT-u, jednak zarejestrowanie się do VAT-UE nie powoduje konieczności stania się VAT-owcem w Polsce. Można więc być płatnikiem VAT UE i być jednocześnie zwolnionym z VAT-u w naszym kraju.
Posiadając europejski numer NIP i będąc zgłoszonym do VAT-UE, masz prawo importować usługi, czyli na przykład kupować reklamy AdWords.
Jak zaksięgować reklamy Google AdWords
Po zakończonym miesiącu fakturę za reklamy znajdziesz w panelu klienta AdWords, na stronie „Płatności” (do piątego dnia następnego miesiąca, czyli np. faktura za marzec znajdzie się na koncie do 5 kwietnia). Fakturę możesz pobrać, zapisać do PDF i wydrukować.
Kwota widniejąca na fakturze musi zostać zaksięgowana jako „import usług”, dlatego konieczne jest wystawienie faktury wewnętrznej. Wpisujesz w niej wszystkie dane z faktury pobranej z panelu, m.in. numer, datę wystawienia, nazwę usługi oraz kwotę. Na podstawie tej faktury wewnętrznej zostanie obliczony należny podatek VAT.
Jeśli jesteś czynnym płatnikiem VAT w Polsce, to de facto nie zapłacisz podatku, ponieważ bilans podatku z zakupu i sprzedaży będzie równy zero. Musisz jednak dokonać odpowiedniego zaksięgowania faktury.
Jeśli nie jesteś czynnym płatnikiem podatku VAT w Polsce, to Twoim obowiązkiem jest odprowadzenie VAT-u europejskiego. Na podstawie faktury wewnętrznej zostanie obliczona jego kwota (23%), którą musisz wpłacić do urzędu skarbowego do 25. dnia następnego miesiąca. Musisz także złożyć odpowiednią deklarację (VAT-9M lub VAT-8). Jeśli korzystasz z internetowej aplikacji do fakturowania, np. iFirma, deklaracja zostanie wygenerowana automatycznie.
Pamiętaj! Powyższa instrukcja powstała na bazie osobistych doświadczeń i ma wskazywać ogólną drogę postępowania w przypadku rozliczania reklam „importowanych” z innego kraju Unii Europejskiej. We wszystkich problematycznych kwestiach warto skorzystać z porady biura księgowego, które fachowo i całościowo zajmie się rozliczeniem tego typu wydatków.
Zobacz także:
Aktualizacja: 20.03.2014 r., Jan Boniecki, redakcja serwisu KontoFirmowe24.pl. Wykorzystywanie tekstów bez zgody redakcji zabronione.