Profesjonalna firma

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność musi stworzyć swój biznes od zera, w tym także zbudować wiarygodność firmy. To od niej zależy, czy potencjalni klienci poświęcą czas na zapoznanie się z Twoją ofertą, czy odrzucą ją na wstępie. Zobacz, o czym obowiązkowo musisz pamiętać, aby Twoja firma była postrzegana jako poważny kontrahent.

Profesjonalna nazwa firmy

Wybierając nazwę swojej działalności musisz wykazać się sporym wyczuciem. Jeśli zaczynasz od jednoosobowej działalności, Twoje imię i nazwisko musi znaleźć się w jej nazwie. Jednak warto już na tym etapie sformułować ją w taki sposób, by nie trzeba było się wstydzić dyktując swoje dane kontrahentowi. Popularne w Polsce nazwy kończące się na „ex” (np. „Tomex”, „Robex”) lub na „pol” („Transpol”, „Sportpol”) były na topie w latach 90. i mogą budzić skojarzenia z małą, lokalnie działającą firmą. Nie musisz zapożyczać nazw z języka angielskiego, ale zanim zdecydujesz się na wpisanie nazwy działalności do formularza CEIDG, zapytaj kilkoro znajomych co o niej sądzą i sam oceń, czy wybrane przez Ciebie słowo będzie odpowiednie zarówno na obecnym etapie, jak i w przyszłości, gdy firma się rozwinie. Z dużą dozą ostrożności podejdź też do wyboru zupełnie abstrakcyjnej nazwy, która nie niesie żadnego znaczenia.

Profesjonalnie przygotowana strona internetowa

Strona internetowa jest obecnie pierwszym miejscem kontaktu klienta z firmą. Niezależnie od tego, czy jesteś grafikiem, architektem, prowadzisz zakład fryzjerski, czy usługi hydrauliczne, musisz mieć stronę internetową, która ma profesjonalny wygląd. Jeśli nie masz środków na zatrudnienie fachowca do zaprojektowania strony od zera, znacznie lepiej jest skorzystać z gotowego szablonu, a następnie wypełnić go treścią, niż powierzać to zadanie osobie, która dopiero się uczy. Jeśli wymagający klient trafi na stronę zrobioną przez amatora, wizerunek Twojej firmy w jego oczach będzie równie amatorski.

Odpowiednia domena

Strona firmowa nie może funkcjonować w domenie darmowego hostingu, czy platformy blogowej. Musisz zainwestować ok. 100 złotych rocznie w to, aby wykupić domenę dla swojej firmy. Najlepiej, gdyby miała ona postać nazwafirmy.pl, lecz domeny z większością popularnych nazw są zajęte. W pełni profesjonalnie wyglądają także domeny z końcówką .com, .com.pl, .eu – wybierz taką, która będzie najkrótsza do zapisania i najłatwiejsza do przekazania (np. przez telefon).

Adres e-mail w domenie strony

Mając własną domenę nic nie stoi na przeszkodzie, aby adres e-mail miał postać imię.nazwisko@twojadomena.pl, zamiast końcówki wp.pl, o2.pl, czy gmail.com. Do celów biznesowych nie powinieneś używać również swojego prywatnego adresu, na przykład z pseudonimem. Osoba widząca taki nieprofesjonalny e-mail może pomyśleć, że firmy nie stać nawet na własną domenę, więc jak można zaufać w wysoką jakość Twojej pracy.

Różne wersje językowe strony i oferty

Jeśli Twoja oferta nie jest skierowana jedynie po Polaków, warto przygotować różne wersje językowe strony internetowej  i oferty. Co istotne, nie wystarczy jedynie „wrzucić” tekstu do popularnego, automatycznego tłumacza on-line – tego typu teksty są najczęściej kalkami językowymi, zawierającymi mnóstwo bełkotu i nietrafnie dobranych wyrażeń. Jeśli klienci zagraniczni są dla Ciebie ważni, musisz zainwestować w profesjonalne tłumaczenie, które wbrew pozorom wcale nie musi być drogie.

Dane kontaktowe

Nawet jeśli prowadzisz sprzedaż wysyłkową (np. sklep internetowy), na Twojej stronie internetowej muszą być podane informacje kontaktowe, czyli adres i numer telefonu – to absolutne minimum. Niektóre firmy rozszerzają te dane o NIP, REGON, numer KRS (w przypadku spółek), numery kont bankowych, itp. – jednak to, czy tego typu dane są konieczne na stronie, powinno zależeć od realnych potrzeb klientów i kontrahentów (od rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności).

Aktualizacja strony i oferty

Strona firmy powinna również „żyć” – nie oznacza to, że musisz umieszczać aktualności kilka razy w tygodniu, ale niedopuszczalna jest sytuacja, w której na stronie internetowej znajduje się nieaktualny cennik, oferta, czy dane adresowe. Niekorzystne wizerunkowo jest też to, gdy ostatnia „aktualność” na stronie firmy została umieszczona rok temu lub jeszcze wcześniej.

Obecność w bazach firm

Od stworzenia strony do zaistnienia w internecie jest co prawda daleka droga, jednak pierwszym krokiem, aby dać się znaleźć, może być dodanie swojej działalności do branżowych katalogów firm i innych serwisów prezentujących informacje tego typu (np. Google Maps, Zumi, Panorama Firm). Pamiętaj, żeby po każdej zmianie (np. godzin otwarcia) aktualizować wpis.

Pokazanie zrealizowanych projektów

Jeśli masz portfolio, którym możesz się pochwalić, stwórz na stronie miejsce, w którym możesz to zrobić. Wybierz tylko te projekty, z których jesteś naprawdę dumny i które klienci ocenili bardzo pozytywnie. Prezentowanie czegoś przeciętnego da efekt odwrotny od zamierzonego.

Referencje i opinie klientów

Z biegiem czasu będziesz również powiększać bazę klientów i kontrahentów. Elementem ułatwiającym budowanie wiarygodności firmy jest przedstawienie referencji (np. od większych kontrahentów). Jeśli na przykład prowadzisz sklep internetowy, istnieją serwisy, w których klienci mogą wystawić opinię sklepowi (np. opineo.pl, ceneo.pl) – dbanie o dobre oceny przyniesie Ci wymierne korzyści.

Konto na firmę, a nie na osobę prywatną

Rozpoczynając działalność przedsiębiorca czasem nie zakłada konta firmowego, tłumacząc się tym, że do rozliczeń wystarczy mu rachunek osobisty. To tylko po części prawda, bo faktycznie, nie ma prawnego obowiązku posiadania konta firmowego, ale regulaminy banków ograniczają wykorzystywanie konta osobistego do celów firmowych. Niezależnie od tego, podawanie kontrahentowi danych swojego ROR-u jest mało profesjonalne. W naszym serwisie znajdziesz szczegółowe analizy rachunków dla przedsiębiorców i przekonasz się, że można mieć darmowe konto firmowe.

Regulowanie należności w terminie

Jeśli nie chcesz trafić na listy dłużników, ani nie chcesz znaleźć o sobie niepochlebnych opinii w internecie, opłacaj faktury w terminie. Zatory płatnicze to plaga polskich firm, dlatego niektóre z nich są szczególnie wyczulone na ociągających się z płatnościami kontrahentów. Jeśli nie masz pieniędzy na bieżące płatności, spróbuj zwrócić się do banku o limit kredytowy w rachunku. Jeśli to nie przyniesie skutku, musisz liczyć się z negatywnymi konsekwencjami opóźnień.

Certyfikat rzetelności

Na rynku funkcjonują różne certyfikaty potwierdzające wiarygodność firmy. Ich posiadanie w założeniu świadczy o wiarygodności i rzetelności płatniczej Twojej firmy. Jest to więc swoiste przeciwieństwo bazy dłużników i znak tego, że na poważnie bierzesz kwestie etyki w biznesie. Najpopularniejszym certyfikatem w naszym kraju jest znak Rzetelna Firma.

Zobacz także:

Aktualizacja: 10.04.2014 r., Jan Boniecki, redakcja serwisu KontoFirmowe24.pl. Wykorzystywanie tekstów bez zgody redakcji zabronione.